Walibi Holland past steunpilaren achtbaan Condor aan

Walibi Holland in de Flevopolder gaat de supports van de achtbaan Condor aanpassen vanwege nieuwe achtbaantreinen.

De acthbaan werd geopend in 1994 in het voormalige Walibi Flevo. Dit jaar gaat het park de treinen van de achtbaan vervangen door nieuwe exemplaren. De achtbaan werd destijds gebouwd door Vekoma en was de eerste achtbaan in Europa waarbij de trein onder de baan hangt, een zogeheten suspended looping coaster. De baan is 32 meter hoog, 662 meter lang en heeft een topsnelheid van 80 km per uur. In het begin waren er drie treinen, maar inmiddels waren dat er nog twee, de derde trein werd gebruikt voor onderdelen. Op 6 juli 1994 schoot een treinstel door en botste op de andere trein die stil in het station stond. Er raakten 13 mensen licht gewond.

“Omdat het vrijeruimteprofiel verandert, zijn er bij verschillende pilaren inkepingen gemaakt”, legt een woordvoerster uit aan Looopings. De wijziging is nodig om er voor te zorgen dat de treinen en de passagiers de pilaren niet kunnen raken. De nieuwe treinen van Vekoma moeten voor meer comfort zorgen, de oude treinen zorgden vaak voor een schokkerige rit. De nieuwe treinen worden roze.

Lees ook: Walibi Holland maakt van Spaceshot een kerstboom.