Testritten Max & Moritz in de Efteling gestart

Het was een spannende week in de Efteling op de bouwplaats van de nieuwe familieachtbaan Max & Moritz. In de 7e aflevering van The Making Of kan je zien hoe de trein op de baan wordt gezet en zijn eerste rondjes maakt. Op maandag 9 maart kwam de eerste trein aan in de Efteling.

Mijlpaal
“Dit is weer een grote mijlpaal tijdens het project en zeker spannend,” vertelde Directeur park Coen Bertens. “Het monteren van de gehele trein duurt ongeveer drie dagen en daarmee komen de belangrijkste elementen – baan en trein – samen. De volgende stap is het testen, daar kijken we allemaal erg naar uit.”

coen bertens efteling
Trotse Directeur Park Coen Bertens tijdens het persmoment op maandag 9 maart. (Foto Efteling)

500 testritten
Voordat de achtbaan opengaat voor het publiek worden eerst zo’n 500 testritten gemaakt, daarbij komt alles voor het eerst samen. Dat is altijd een bijzonder moment voor het projectteam, maar zeker ook voor de ontwerpers. “Tijdens de bijna 500 testritten wordt gekeken hoe de trein op de baan ligt, hoe de snelheid is en hoe het licht en geluid reageert. Daarnaast wordt de veiligheid uitvoerig gecheckt”, vertelt Bertens.

Ook meester Lämpel liet zich voor het eerst zien.
Ook meester Lämpel liet zich voor het eerst zien. (Foto Efteling)

Kleurrijke zeepkisten
Max & Moritz is een dubbele familie-achtbaan. Dat betekent dat er twee achtbaantracks zijn, een blauw spoor voor Max en een groen spoor voor Moritz. In de treinen zie je de kleurencombinatie blauw/rood voor Max en groen/oranje voor Moritz terug.

schets reserve locomotief max moritz efteling
Schets van de reserve-locomotief en treinstel voor voor Max & Moritz, getekend door Efteling-ontwerper Robert-Jaap Jansen. (Foto Efteling)

Ontwerp treinen
In het magazine Wonder voor abonnementhouders van de Efteling vertelt ontwerper Robert-Jaap Jansen, “Die karretjes van de treintjes hebben een bepaalde technische vorm, dus daar zat ik aan vast. Toen dacht ik: wat zou ik knutselen als ik Max of Moritz was? En zo kwam ik op idee van een soort zeepkistjes. Karretjes gemaakt van schots en scheef gespijkerde plankjes en onderdelen van koekoeksklokken.”

In de wachtrij hangen bijzondere lampen met verstopte speakers.
In de wachtrij hangen bijzondere lampen met verstopte speakers. (Foto Efteling)

Feitjes en weetjes
Een gehele trein van de achtbaan Max & Moritz bestaat uit één locomotief en negen treinstellen. Alleen de locomotief van Max heeft een gewicht van meer dan 1300 kilo. In elke wagon (lees: zeepkist) passen 4 mensen, met een minimumlengte van 1 meter. Per rit vertrekken er maximaal 38 mensen in de trein van Max en maximaal 38 mensen rijden in de trein van Moritz de tegenovergestelde richting uit. In totaal kunnen straks 1.800 bezoekers per uur een ritje maken in Max & Moritz. De trein van Max is al compleet, binnenkort komt ook de trein van Moritz.

Met dank aan: Efteling en EftelwesleyHD