Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje

Aagje is terug: Eftelings iconische stoomtrein rijdt nu op elektriciteit

Na een jaar afwezigheid is de geliefde stoomlocomotief Aagje vandaag weer gaan rijden in de Efteling. Onder grote belangstelling maakte de iconische trein haar eerste rit met bezoekers, puffend en rammelend zoals vanouds. Maar achter het nostalgische uiterlijk schuilt een duurzame innovatie: Aagje rijdt voortaan volledig elektrisch.

Historische locomotief met een duurzame toekomst

De aanpassing aan Aagje is uniek: niet eerder werd een historische locomotief als deze voorzien van een elektrische aandrijving. Deze transformatie maakt een treinritje door het attractiepark niet alleen nostalgisch, maar ook milieuvriendelijk. Dit sluit aan bij de ambitie van de Efteling om in 2030 klimaatneutraal te zijn.

De locomotief onderging een subtiele maar ingrijpende metamorfose in Engeland. Zo werd de stoomketel vervangen en rijdt Aagje nu dankzij een tender die haar voortduwt. Toch blijft het karakteristieke uiterlijk, ontworpen door Anton Pieck in 1969, behouden. De originele hendels worden nog steeds gebruikt en ook klassieke elementen zoals stoom en het geluid van de fluit zijn toegevoegd voor de vertrouwde beleving.

Foto: Efteling

“Deze aanpassing is noodzakelijk voor het behalen van onze klimaatdoelstelling, maar we wilden ook het nostalgische uiterlijk en de rijervaring van de stoomtrein borgen voor de toekomst,” aldus algemeen directeur Fons Jurgens. “De aanpassing is bovendien omkeerbaar, om de historische waarde te beschermen.”

De Efteling Stoomtrein Maatschappij: erfgoed in beweging

De Efteling Stoomtrein Maatschappij (ESM) werd in 1969 opgericht en beheert alle stoomlocomotieven, perrons en trajecten in het park. Aagje werd in 1911 gebouwd voor een steenfabriek in Arnhem en heeft een spoorbreedte van slechts 60 centimeter – ideaal voor het vervoer van parkbezoekers. Sinds 1984 vormt het traject een volledige rondrit van drie kilometer.

De Efteling bezit vier locomotieven:

  • Aagje (1911) – nu elektrisch en weer actief
  • Moortje (1907) – nog in gebruik
  • Trijntje (1991) – nog in gebruik
  • Neefje (1914) – sinds 2001 een statisch foto-object

De wagons zijn met de hand gebouwd door de Efteling zelf, volgens Piecks ontwerpen, net als de sfeervolle stations.

Een nieuw hoofdstuk voor Aagje

Met deze vernieuwing begint Aagje aan een nieuw hoofdstuk. Niet alleen als symbool van nostalgie, maar ook als voorbeeld van hoe historische beleving en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Bezoekers van de Efteling kunnen vanaf vandaag opnieuw genieten van een ritje met deze iconische trein – nu stil en schoon, maar nog altijd magisch.

Foto: Efteling