15.800 bezoekers voor EAS beurs in Amsterdam

Overweldigend succes voor Euro Attractions Show 2018 in Amsterdam

Zojuist heeft Euro Attractions Show (EAS) 2018, de grootste vakbeurs voor de leisure-industrie in Europa, de deuren van het RAI-complex gesloten. Volgens de eerste tellingen trok de show zo’n 15.800 bezoekers. Hiervan kwamen er 4.000 uit Nederland.

“We keken er erg naar uit om Euro Attractions Show tijdens de 100ste verjaardag van onze koepelorganisatie IAAPA opnieuw in Amsterdam te houden Onze leden komen graag naar Nederland. Tijdens de vorige show in Amsterdam (2014) passeerden we voor het eerst de grens van 10.000 bezoekers . Dit jaar bereikten we zelfs de mijlpaal van 15.000 bezoekers, mede dankzij een ideale locatie en de huidige dynamiek in de mondiale attractie-industrie.”, aldus Jakob Wahl, vice-president van IAAPA Europa, Midden-Oosten en Afrika.

Opvallend veel bedrijven uit Nederland presenteerden hun aanbod op EAS. 72 van de 570 stands waren van Nederlandse bedrijven. Zij hebben in de sector een geweldige staat van dienst opgebouwd en leveren aan parken over de gehele wereld. Mona Keijzer, staatssecretaris voor Economische Zaken en Klimaat, opende dan ook met plezier afgelopen dinsdag de beurs.

Op de beursvloer kon onder andere op meerdere plekken kennis gemaakt worden met de nieuwste zogenaamde mediabased-attracties. Voorbeelden hiervan zijn virtual en augmented reality, maar ook panoramavliegsimulatoren. Voor zwembaden en waterparken was er een compleet nieuw assortiment aan glijbanen. Bedrijven die bestaande characters en verhalen willen gebruiken in hun kinderspeelplaatsen en -attracties konden hiervoor terecht bij diverse aanbieders. Opvallend was dat steeds meer technieken gecombineerd worden waardoor nieuwe attractievormen ontstaan. Voor parken die op zoek zijn naar achtbanen en opblaasbare attracties was er ook dit jaar weer volop keuze.

Deelnemers konden niet alleen op de beursvloer kennis nemen van de nieuwste producten en diensten, ook in het uitgebreide educatieprogramma werden 1.657 bezoekers door meer dan 150 sprekers in 29 sessies bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen en trends.

De volgende Euro Attractions Show zal plaatsvinden van 15 tot 19 september 2019 in de Paris Expo Porte de Versailles. De interesse voor deze editie is ook weer enorm: 390 bedrijven hebben al zo’n 12.900 m² beursvloer gereserveerd.

Euro Attractions Show 2018 in cijfers:

  • Met 15.800 bezoekers kende de beurs een groei van 24% vergeleken met de beurs vorig jaar in Berlijn en zelfs 45% in vergelijking met de vorige beurs in Amsterdam (2014).
  • 570 bedrijven presenteerden hun innovaties op een beursvloer van 15.000 m²
  • 1.300 personen waren aanwezig bij de viering van de 100ste verjaardag van IAAPA tijdens de receptie op Strand Zuid, achter het RAI-complex.
  • 264 personen schoven aan bij het ‘Leadership Breakfast’ waar Coen Bertens, directeur van de Efteling, de keynote speaker was.
  • 113 personen namen deel aan de Lunch and Learn-sessie ‘Let’s Talk Trends’. 68 personen combineerden het nuttige met het aangename bij de Lunch and Learn-sessie ‘How to Train and Motivate Your Staff to Deliver Outstanding Guest Experiences’.
  • 161 mensen namen deel aan de ‘FEC / Small Park / Playground Day’ en 126 mensen waren present bij het ‘Water Park Forum’.
    Het nieuwe ‘Animal Welfare Forum’ werd bezocht door 37 bezoekers en het nieuwe ‘Halloween & Haunted Events Forum’ bij Walibi Holland door 66 bezoekers.
  • 150 zogeheten ‘young professionals’ verzamelden zich voor het ‘Young Professional Forum’ en 60 voor het ‘Student Forum’, een nieuw concept ondersteund door de IAAPA Foundation dat tot doel heeft de volgende generatie aan attractieparkmanagers klaar te stomen voor hun toekomstige carrière.

Enkele quotes van deelnemers van Euro Attractions Show 2018:

Benoit Cornet, CEO en oprichter van Alterface uit België: “EAS is een soort thuiswedstrijd. We zijn er graag. Er is veel interesse voor dark rides in Europa en hier is een geweldige mogelijkheid om ons aanbod te promoten.”

Goof Lukken MBA, senior lecturer, attractions and theme parks management, Breda University of Applied Sciences: “We laten onze student altijd deze beurs bezoeken en deelnemen aan de verschillende educatieprogramma’s. We leiden de toekomstige managers van attracties en attractieparken op en dit is in de meeste gevallen hun eerste contact met de totale branche. Hier vinden zij hun inspiratie.”

Ingrid Grimbergen, marketing manager, Bright Buildings: “Als je net als wij retail en leisure-projecten creëert , dan heb je vaak specialisten nodig op het vlak van thematisering, architectuur, constructie, operatie, data, demografie, gastvrijheid en interieur. Je ontmoet ze hier op EAS!”

Andreas Andersen, 2018 IAAPA-voorzitter en CEO/president van de Liseberg Group: “We werken vaak in ons eigen wereldje. EAS verbindt deze wereldjes. Het brengt de gehele attractie-familie bij elkaar.”

Gerelateerde berichten